donderdag 24 april 2014

Nog 2 te gaan

We zullen dan maar eens beginnen aan de laatste 2 hoofdstukken voor deze week zeker :)
Ook deze gaan over Baldini. Süskind wekt mijn medelijden op bij de beschrijving van het huis en hoe de trieste oude man het beu was steeds hetzelfde beeld te zien. Zijn goede jaren waren vervlogen, jammer genoeg. Jaloers op het succes van een jongere collega. Geïntimeerd door de steeds veranderende wereld. Blijkbaar is ook het parfum 'Amor en Psyche' heel belangrijk, niet alleen voor Baldini maar ook voor het verhaal. Als de auteur er meerdere hoofdstukken aan wijdt, zal het wel een bepaald bestanddeel in het verhaal bezitten. Zou het kunnen dat de jonge Grenouille er in slaagt het hele parfum te ontleden zonder problemen? We zullen zien.

Het zielige leventje van Baldini blijft nog even voort gaan. Hij voelt zich vredig bij zijn besluit om alles te verkopen en naar Italië te gaan wonen. Dat geeft ook mij een rustig gevoel, de oude man heeft rust gevonden. Op het einde van het hoofdstuk komt Grenouille weer aan bod. Hij brengt geitenleer en iets in mij zegt dat dit een nieuwe wending zal geven. Baldini zal, volgens mij, Grenouille zijn talent ontdekken en hem te werk stellen. Wederom zal hij een groot meester worden en het succes van Pélissier overwinnen. Althans, zo hoop ik toch dat verhaal zal verlopen, als is het maar voor de oude man een laatste gelukkige levenszucht te geven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten